Biodíszletek vagyunk?
Fulldozom a tehetetlenségtől a szabadság fojtó, oxigénhiányos közegében. Romlik a levegő minősége a Kárpát-medencében is, ahogy Saul Alinsky vegykonyháján főtt (balos) babfőzelék szagos eredményei rossz légköri viszonyokat teremtenek. Ugyanis az anarchista, marxista filozófus maga javasolta a bélgázkitörést a forradalmi harc egyik taktikai fegyvereként. Tudom, világjelenség ez. Sátánnak ajánlott ideológiák korbácsolta tüntetők zaja hallik.
„Ne felejtsük el legalább futólag elismerésünket kifejezni a legelső radikális iránt. Annak a személynek, aki minden legendánk, mítoszunk és a történelmünk szerint (és ki tudja, hogy hol végződik a mitológia és hol a történelem – vagy azt, hogy melyik melyik), az ember által ismert legelsőként lázadt fel a hatalmon lévők ellen, és ezt olyan hatékonyan tette, hogy királyságot is szerzett magának – Lucifernek.” - Saul Alinsky
A nyelvi tisztaság olyan, mint a friss levegő, mint az értelmezhetővé tett világ, a zavar, akkor következik be, ha megbomlik a szavak természetadta jelentése. Ahogy Susan Sontag írta, Egyre távolabb a szótól élünk. Politológiai, szociológiai, történelmi fogalmak kuszasága zavarja össze jelentésüket.
Mi a diktatúra? Valamely személynek vagy csoportnak az erőszakra épülő hatalomgyakorlása. A kisebbség uralkodásra való kísérlete, amelyet a demagógia, a demokrácia hamis szólamai fednek el. Lehet így is. A népakarat titkos és szabad választásokon (mint legfőbb demokratikus intézmény) megnyilvánul meg, s azt - a kisebbségi jogok érvényesítése mellett - a törvényes rend megőrzése érdekében minden állampolgárnak tiszteletben kell tartania. Diktatórikus módszerekkel pedig nem lehet demokráciát építeni. Más oldalról viszont felmerülhet, diktatórikus-e az a rendszer, amely a választói szabad akarat nagy többségét tudja maga mögött, s döntéseit nagy fölénnyel gyakorolja. Akkor emiatt korlátozható-e a felhatalmazás mértéke, csak azért, mert ez az arány már a diktatúra kiépítéséhez is elvezethet? De más oldalról növelhető-e azon erőknek akarata, akik nem kaptak kellően erős felhatalmazást a népakarat képviseletére? A közéletben az ellentétes erők egyensúlyi helyzete könnyen kibillenthető egy-egy hangos csatakiáltással, az erőszaktétel erejével, a csődülettel, az elégedetlenség feltüzelésével, amely destabilizáció erőforrása, s egyben a legalkalmasabb helyzet a diktatúra építésére. E kérdések mentén az is felmerülhet, hogy a közhatalom gyakorlásának a legjobb formája-e a képviseleti rendszer, amely e felhatalmazásokkal a képviselők akár korrupciós hálókat, maffiakapcsolatokat is felépíthetnek, olyan túlhatalmat generálhatnak, amellyel a közintézmények működését akadályozhatják, a közvagyont megdézsmálhatják, akár feladatukat végző dolgozókat megfenyegessenek. A házmester-szocializmus szervezetbe beépülő hatalomgyakorlására az 50-es évek már példát mutatott. Aztán jogos-e más kontinensek egyeduralmi, dinasztikus hatalomgyakorlását, amelyet az emberek többsége elfogad (pl. Líbiában Kadhafi elismerten jóléti államot épített), a demokrácia nevében elgyengíteni, megbuktatni kormányzatokat, s háborúkat, káoszt, nyomorúságot szállítani nekik?
Vajon népszerű lenne-e a fejlett nyugati demokráciák vezetőinek szemében, ha a mészároslőrincezők egyben fellépnének a világ összes, kb. 7000 pénzmágnásának vagyonosodása ellen, a tőkefelhalmozás és hatalomkoncentráció elképesztő mértéke ellen? A FED ellen, mint magántulajdonban lévő pénzügyi monopóliummal szemben? Nem hiszem, hogy a brüsszeli bürokraták velük tüntetnének akkor is. A banktitkokat féltve őrző pénzbürokraták ellen?
Mi a demokrácia? Következhet-e demokrácia az erőszakból? A guillotine-építő francia forradalom, a milliók halálos ítéletére és bitófákra épített októberi szocialista forradalom, az arab tavasz, a színes forradalmak, Majdan tér - nem ezt látszik igazolni. A fasizmus a népakaratra hivatkozott, szocialista ígéretekkel állított maga mellé tömegeket. Az akasztófa-hurcolók, börtönnel fenyegetők, a verbális terrorizmuson érleltek, az Aranysárkány lapjairól előlépő Liszner Vilit idéző hősők, a törzsi társadalmakból előlépő woodoo Orbán-dobverők, a „pusztuljon minden fideszes, lógni fogtok mind, az Andrássy úton végig” erőszakcselekményei egy tisztes baloldali politikai harc szlogenjei? Nem hiszem.
Korunk új szókészlete már csak jelzős szerkezetekben fejezhető ki: olyanokban, mint verbális terrorizmus, bombázókkal szállított demokráciaexport, humanitárius zsarolás, politikai korrektség, mint korunk cenzúrája, hibrid háború, liberáldiktatúra stb.
Tüntetők masíroznak a „nép” másik (egyelőre úgy tűnik jelentősebb számú) fele ellen. Biodíszletként – ahogy olvastam találóan valahol. A társadalom másik felének gyalázásának szándékával. Gyűlölettől telten üvöltözve a gyűlöletbeszéd ellen. Hogy aztán jelenthessék az orwelli világkormány hatalmasságainak:
„S a nép, az istenadta nép
Oly boldog rajta, Sire!
Kunyhói mind hallgatva, mint
Megannyi puszta sir.
A világ a gorgók fogságába került.” Kígyók kígyóznak.” Mindenki tudja, csak tükörből, s a fénylő pajzson nézheted valódi arcát. Ha belenézel szemébe kővé válik a szíved, elveszted személyedet, csak későn veszed észre, hamis illúziók mélyére vettettél.
Leo Taxil tilos
Ezennel protestálok az Ótestamentum ellen. Tele van zsidó emberek történetével, sőt a Szent Könyv ismeretlen szerzői zsidóságukat is vállalva a világ tiszteletre méltó iratát alkották meg. Számos példázatot olvashatunk benne jó és rossz zsidó származású emberekről, akiknek sorsa minden idők számára példát jelent. Tettek jót vagy rosszat, de életükre közös tapasztalatként tekint az utókor. Emberek, akik a szakrális térben, akár bűnöket is elkövettek, de tanulságot, tanúságot adtak Isten szándékairól. De ez időtől már más megítélés érvényes. Mert ne is tagadjuk túl sok rosszat cselekvő zsidó ember szerepel ebben a könyvben, s az ma már nem számít, hogy ezt a művet zsidók és keresztények is szent könyvüknek tekintik, hogy templomokban és zsinagógákban idéznek belőle, ezennel tiltó listára ítéltetik.
Ezennel protestálok a véleményterror ellen, amelyet egykor Babits alkalmazott, mert a kizárólag saját üdvösségét kereső Jónásról írt elbeszélő költeményt, Kierkegaardról sem feledkezzünk meg, aki Ábrahámról a potenciális gyilkos apának sorsáról értekezett, s Mann József trilógiája is csupa-csupa zsidógyűlölet, hiszen József testvéreinek gyarlóságairól éppúgy megemlékezett grandiózus regényfolyamában. És hosszan lehetne sorolni a példákat. Bizony-bizony e pillanattól fogva be kell tiltani ezeket a polkorrektnek meg nem felelő „szennyműveket” is.
A fentiekből következik, hogy protestálok Ambrózy Áron, Vésey Kovács László, Megadja Gábor a Keménymag véleményműsorában szereplők meghurcolása ellen, akik uram bocsá… egy nyelvi játék, szóferdítés technikájával élve Jakab Pétert a zsidó nép egyik pátriárkájával, Izsák és Rebeka kisebbik fiával hozták összefüggésbe. A beszélgetés során a Jobbik Jakabot inkább a zsidózással már múltban is nemegyszer összefüggésbe hozott pártfit emlegették, s könnyen eszünkbe juthat a testvérét egy tál lencséért, az elsőszülöttség jogaitól Ézsaut csellel kifosztó bibliai alak, tehát Vona szellemének szűkkeblű utóda Jakab Péter. Bizony-bizony szörnyűség történik itten! A zsidóság ősatyját felemlíteni egy anagramma-szerű játék formájában! Minden bibliai parafrázist, minden ótestamentumi témát szépirodalmilag feldolgozott művet a mai naptól el kell tüzelni, mert az antiszemitizmus árnyéka borul rájuk. Ja! és Charlie Hebdo? Inkább döntsön erről Jakab Péter, hogy a kétmillió européer kiállása Párizsban hogyan alakított egy „jobbik” véleményt az e lapban megjelenő humor határairól. A zsidóságot éppúgy, mint Mohamadet vagy Jézus Krisztus pellengérre állító karikatúrákban ugye nem kell-e látnunk semmi kivetnivalót? Leo Taxil Szórakoztató Bibliája, játékos parafrázisként bejárta a fél világot, de mostantól ez is szentségtörés lesz, mert a kedves humor eszközeivel láttat egy örökzöld vagy éppen spirituális történetet?
És ha már elégettünk minden könyvet, elégettük a Bibliát is, talán a papokat és rabbikat is, akik istentiszteleteken gyakran idéznek e fent említett műből, még egy tanácsot érdemes adni Swift modorában az antiszemitizmus ellen:
Ha kiirtanánk minden más vallású, más faji identitású embert a föld kerekéből, akkor nyilvánvalóan sikeresen harcolnánk az ellen, hogy bárki is a zsidóság hangalakú kifejezést a szájára vegye.
Összedőlt vár a homokozóban
A boldogság olyan, mint a homok. Minél nagyobb erővel szorítod ökölbe a kezedet, annál több pereg ki az ujjaid között. Jodi Taylor
Az áldozattá válás az én szememben már önmagában felértékelődés. A Szájer József elleni baloldali lejárató kampány érthető és motivált. A jobboldal reakciója azonban fájdalmas és igazságtalan. Mindeközben az egész kormány és a mögötte álló szimpatizánsok tömege Szájer ellen fordul saját politikai közösségük hitelességének megőrzése érdekében, illetve elfelejti megvédeni egy egyébként politikailag hiteles, következetes és szakmailag felkészült képviselőjét. Pedig Szájer igazsága mindannyiunk igazsága. Hogy úgy mondjam keresztényi igazság: erény és vétek, bűn és jó „nemes kevercse” az ember. Minél nagyobb kényszer a nyakkendős, hideg politikai arcél, a gentleman magatartás, annál erősebb a mélység vonzása, a bűnök kútjába zuhanás szédítő kényszere, a bűn pedig – ha bűntudat kíséri- vágyik a lelepleződésre is. A végzet itt bevégeztetett. Sorstragédia ez, amely nem az esetelemzésben, hanem a történet fonalában hordozza értelmezését. Ahogy ma már Nagy Imrére sem mint a padláskisöprés élharcosára emlékezünk, hanem az 56-os forradalom személyében is felmagasztalódó hősére. Szájer az én hősöm lett mostanában. Tegyük azonban hozzá, az egész EP erkölcsi megtisztulásra vár. (Manfred Weber irodája, Guy Verhofstadt pedofil ügye, görög zsarolási eset és az EXMAR, Elmar Brok, Laura Codruța Kövesi korrupciós eljárás vádlottja, Věra Jourová hangfelvétele, Fredrick Federley pedofil botránya. az alkoholizmusukról elhíresült képviselők).
És mi is az a narratíva, amely a karaktergyilkosság halálos fegyvere volt? Homoszex – az nem igazán. A drog a hátizsákban – de, ki tette a táskába az egyébként is gagyi extasyt, arra már nehéz válaszolni: valamelyik vendég, a bűnöző házigazda, a rendőrség? Ki tudja. Az állítás (Szájer drogot vitt a buliba) nemcsak hamis, hanem a józan életszerűségnek ellentmond. Akkor marad még a kijárási tilalom megszegése, amit az emberek 90% szívesen tenne meg, mert a rendelkezések olykor a józan ész követelményeit sértik, így ez is elég gyenge érv. Marad tehát Szájer az ereszen narratíva, ez viszont az igazi gyilkos humor, kurva jó kép, nemde? …, de vajon igaz ez?
Nem sorolom az egymásnak ellentmondó állítások sorát az esettel kapcsolatban: hangos zene – a házigazda szerint nem volt zene, a lengyel körözött bűnöző szervező szerint nem ismerte Szájert – másnap már 9 fideszesről és több lengyel politikusról beszélt, akik megfordultak a bulijain. Szájert az utcán igazoltatták – Szájert a lakásban fogták körbe a rendőrök. Az álszemélyiséggel élő egyetemi hallgató, körözött személy azt mondta, tehát igaz. Kiment az erkélyre és lenézett az emeletes mélységbe, és visszamászott. Tehát sok sebből vérzik még a gúnyolódás is.
Emlékszem, milyen lenyűgöző volt Milo Yiannopoulos hazai előadása, ennek a vállaltan homoszexuális, mégis konzervatív, a családi élet értékeit hirdető médiaszemélyiségnek gondolatai a hagyomány és modernség felszabadító összetartozásáról. Igen, a személyes vonzalom és a világról alkotott ideológia nem mindig esnek egybe egymással.
Mint a bókos szentek állnak a fülkében
kívülről a szemnek kifaragva szépen,
de befelé, hol a falnak fordul hátok,
csak darabos szikla s durva törés tátog:
ilyen szentek vagyunk mi! - írja Babits a PSYCHOANALYSIS CHRISTIANA című versében.
Bort iszik, de vizet prédikál? Igen, lehetséges. Lehetséges, hogy az alkoholista tiszta, józan életről álmodjon, hogy a saját neméhez vonzódó férfi a tradicionális családmodell eszményét vallja, és erkölcsi követelményivel próbálja korlátozni saját emberi gyengeségeit. Nekem jobban tetszik ez, mint az, aki saját emberi gyengeségeit eszménynek tünteti fel.
Szájer emberi értékei azonban a történet e pontján mégis felemelik őt e mai kocsmán. A bemocskolás a beszervezés, a kényszerítés, hogy hazája ellen politizáljon, ez persze nem bizonyított, de a szándék erősen feltételezhető. Az eset eredetileg nem is a világ hírolvasóinak készült, hanem azt készítették elő, ami ezután következett volna. A közröhejt, az ízléstelen vádaskodást, a morális megsemmisülést is vállalni, de hazát nem árulni - ez igazi értékálló válasz a léthelyzetre. A képviselő ezzel a tettével nem tett semmi olyat, amivel másoknak kárt okozott volna – ez szerintem a legfőbb emberi parancs. De a Nyílt Társadalom álságos vonzásában politizáló képviselők más emberek sérelmére politizálnak hamis és visszataszító eszmények szivárványos zászlója alatt.
66 éves nagymama korban lévő nő vagyok. Ez az életkor szükségszerűen konzervatívvá teszi az embert, mégis megértem a szájeri kalandot, megértem, annak ellenére, hogy nem mennék ki sosem a Pride-ok festett ajkú szoknyácskákban vonagló ABC személyek felvonulására.
Eszembe jut Zacher Gábor toxikológus intelme bulizó fiatalok számára: ne hagyják fedő nélkül poharaikat, mert a rossz akaratú közeledés során a szervezetükbe csempészett tudatmódosítók hatására nemcsak ellenállásra képtelen állapotba kerülhetnek, hanem teljes befolyást szerezhetnek támadóik a személyiségük felett.
Milyen érdekes, hogy ezekben az ügyekben sosem merült fel a tiltott manipuláció szándéka, miközben a szándékos lejáratás számos bizonyítéka sejtetni engedi ezt a körülményt is. Ilyen volt Jörg Haider, Heinz-Christian Strache botránya is annak idején, s Szájer József ügyében szintén erősen feltételezhető a csapdaállítás motívuma. Így is kellene kezelni ezt.
Megrendítő, emelkedett és tisztességes, ahogy ez az ember fölvállalta ezt a méltatlan szerepet annak érdekében, hogy hazáját, pártcsaládját megóvja a sárdobálás példátlan hullámától, vagy ne kényszerüljön dehumanizált nézetek hordószónokává válni, ellenállt annak az esetleges zsarolásnak, amely például egykori harcostársa Manfred Webert (zavaros irodabérlési ügyek) elérhette.
Szenvedni annyi, mint diadalt aratni:
Óh hány éles vasnak kell rajtunk faragni,
míg méltók nem leszünk, hogy az Ég királya
beállítson majdan szobros csarnokába.
Krisztus urunk, segíts meg! (Babits Mihály)
A művészet szabadsága
Mi az autonómia?
Intézmények, belső ügyeire vonatkozó önkormányzati joggyakorlás? (A természetes körére szorult centralizáció és az egyének szabadságát, erejük kifejlését biztosító autonómia – íme Eötvös államának két sarkköve. (Péterfy Jenő)
Autonóm ember az, akinek, belső törvényszerűségei önálló létet biztosítanak. Az észnek az a képessége, amelynél fogva erkölcsi törvényt szab önmagának.
„E tanévben az Orbán-rezsim kultúrcsapatai támadást indítottak az SZFE ellen, azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy megdöntsék a törvényes egyetemi szenátust és az SZFE szabadságát. Csapataink harcban állnak. Az egyetemi vezetés és a HÖK a helyén van. Ezt közlöm az ország népével és a világ közvéleményével.” (Nagy Imre beszéde szabad, SZFE-s autonóm átiratban)
Vidnyánszky Attila ismert és elismert, konzervatív értékek mentén megszülető munkásságának elismerésesééül az újonnan kinevezett kuratóriumi bizottság élére került. Ígéretei közt szerepelt többek között, mindenki taníthat és tanulhat úgy, ahogy eddig, a változások az eddig kialakult gyakorlatot nem érintik. De nem, mégsem… Mért nincs a kuratóriumban szabadelvű szereplő – zúgolódnak a forradalmárok. Miért? Mert mindegyik az egyetem oktatója. Miért nem hozták helyzetbe őket a döntéshozatal előtt? Miért? Mert akkor is a haditerv már létrejött, csak a hadüzenet szövege változott volna. Kis művészi érdekcsoportok akciója ez, amelyhez egy nemzeti és nemzetközi kormány-buktató erő adja hozzá öklét, fegyverét. Az üggyel kapcsolatban – a világválság ellenére is - az EP kulturális bizottsága is lépett, a szegény fiatalok érdekében tárgyalást kezdeményezett, mint egykoron trágár Blanka és Timmermans úr szívélyes kézfogóján. Vidnyánszky Nemecsek Ernő – vízbe lógattatott, kigúnyoltatott, megaláztatott; elkergetett beregszászi senki mögött nincs még egy jól összerágott gittegylet sem, még közepes tehetségű fiát is a tehetséges vagy szólamaival a gyermekhússal táplálkozó boszi mézeskalács házikójába csalták, hogy a liberális levesben forralják eggyé. Egy kedves tanuló szomorúsága jutott eszembe, aki mind a négyszer a harmadik fordulón bukta el a felvételit, amikor is mindig egy-egy aktuálpolitikai eseményről kérdezgették vizsgafeladat gyanánt. Ki belépsz ide, légy libsevik, vagy hagyj fel minden reménnyel!
Milyen harc dúl itt valójában, dúl a kultúrharc? Harc a tanárválasztásért, a vezetők és a portás és a takarító megválasztásáért természetesen és egyszerűen, ideológiai alapon. Holnap már ez a harc lesz a végső, hogy ne legyen más eredmény csak jeles, ne tanítson szigorú tanár, ne tanítson olyat, ami nehéz tananyag, ami a tanulóknak nem tetszik, legyen a pedagógus legalább annyira szórakoztató, mint egy akciófilm, engedjük a tanuló mobilhasználatát a zárthelyin, sőt négy-hat év hallgatói jogviszony után mindenki kapjon diplomát. A fiatal alakítsa ki értékrendjét, világlátását úgy, hogy csak és kizárólag egy, igaznak mondott érték- és világrend tételei mutassák meg a helyes utat számukra. Egyáltalán minek is vannak szülők, minek is van társadalom, minek is vannak közösségi normák – le velük. Épüljön fel egy új anarcho-demokrácia, amely a régi, népi demokráciának aposztrofált diktatúra mintázatát követi. Legyen a Tanácsköztársaság, azaz a proletárdiktatúra az eszmény a tanköztársasági ifjú jakobinusok diktatúrájának, akiknek az önimádat új típusú mintaállamában még a jó isten sem parancsolhat.
Egy pillanatra, álljunk meg egy szóra. Hogyan is néz ki is az autonóm és szabad ember? Így írja egy esszéjében Rüdinger Safranski: A rossz a szabadság ára. A szabadság döntés, ez pedig felelősség. A szabadság a meg-nem-tételnek a képessége. Az SZFE forradalomból éppen ez az önkorlátozási törvény hiányzik. Ezért anarchikus, ezért kirekesztő. A sóvárgás inspirálja, amely az embert a tehetség tekintélyének zászlaja alá hajtja, az önimádat vágya fűti. Pedig az igazi tehetségek nem a politikai követelések szócsövén keresztül törnek elő. Sőt, az üres, személytelen frázisos közlemények előadása is oly módon modoros, énekük olyan fájdalmasan hamisan szól, olyan kiábrándítóan empátia nélküli előadást tükröz, amikor is még a saját, állítólag szívükből áradó 13 pontot sem tudják fejből megtanulni, de még baki nélkül felolvasni sem képesek. Menekülnek a vitától, nem mernek szembe kerülni a megtámadott kuratóriumi vezetőkkel, kordonszalagok közt érzik magukat biztonságban, a maguk virtuális igazságaik között.
Tehát ki is a szabad ember? Van ilyen egyáltalán. Hiszen tudjuk a gyermek attól tanulja meg, hogy az ég kék, amikor az édesanyja szavain keresztül azonosítani tudja az állítás két tényezőjét. Úgy tanulja meg az igazságokat, ahogy megtanítják nekik. A mi korosztályunknak aztán jött az úttörő 10 parancsa, KISZ-táborok, sej a mi lobogónkat, fényes szellők fújják. Liberális szobaszínházakban érlelődött akkoron az új korszak, s ma egészen új, félelmeket felkavaró SZFE szabadságdiktátumok hangzavarában a világ új, eddig fel nem ismert Gorgó-arca bontakozik ki néhányunk számára.
A kiközösítés, a megsemmisítés verbális üzenetei: szűnj meg létezni, akkor majd tárgyalunk – abszurdja ez.
Pedagóguskoromban sokféle tanár-diák viszonyt ismerhettem meg. A tanár, aki, ha kinyitotta az ajtót a legyek is megszűntek zümmögni a teremben, akiért jómagam, s a diákok is rajongtak. Óriási tudással, élettapasztalattal rendelkező alkoholista, majd kirúgott tanár, hamar meghalt szegény. Fiatal tanerők, akik reggelenként engedték, hogy egy-egy tanuló fizessen nekik egy röviditalt, s ha megdobták egy fél almával beleharapott és visszadobta. Nyugdíjas helyettesítő tanár, aki amikor rászólt egy fiúra, hogy figyeljen az órán, az egész famíliájával és veréssel fenyegetőzött. A tanárnő másnap már nem dolgozott az iskolában. Szigorúságuk miatt népszerűtlen tanárok, akiket csak később emeltek piedesztálra végzett tanítványai, és sorolhatnám a példákat. Ma történelemtanárok feje hullik a porba, s a francia módra megvalósuló tanszabadság a Vas utcában is lassan gyökeret ereszt. A diszkrimináció dicséretére.
eszefe – csupa kisbetűvel. Hősies grundharc a szabadságért, az autonómiáért? Egy kuratórium megszégyenítése? Mit tett Vidnyánszky? Elfogadott egy felkérést. Az ITM ellen támadni azonban, furcsa lenne, hiszen akkor, hogyan követeljék a pénzt, paripát, fegyvert az autonómiakufárok. Az én olvasatomban VIDNYÁNSZKY neve csupa nagybetűvel írandó. Mert minden gyalázkodás ellenére is az ellenszélben szeretettel és elfogadással beszél a lázadó ifjúságról, mert nem harcol, hanem beszélgetésre hív, nem manipulál, hanem argumentálna, persze ha hagynák.
Vidnyánszky most olyan szerepet vállalt, mint Kosztolányi Aranysárkány tanárfigurája, Novák Antal, aki még utolsó pillanatban is az érettségin Liszner Vilit mentegette, ezt – a felszínes, tudásra és tanulásra nem fogékony, de heccekben oly fergeteges – diákot, aki végül a felelősségtudattal tanító és nagy tudású tanár halálát előidézi.
Védték már korábban is az egyetem kapuját a 20-es években egyetemisták, rigorózusan kiverték a nem kívánatok személyeket onnan a numerus clausus sötét éveiben. Hitték, hogy az egyetem a magyar származásúaké. Hitték, hogy a zsidóság a magyar autonómia szempontjából idegen betolakodó.
Vigyázzunk hát, ne következzék be Ronald Reagan látomása, amely e helyzetre alkalmazva valahogy így hangzana: Ha a fasizmus valaha is újra megérkezik a világra (az SZFE-re), akkor az liberalizmus képében fog megjelenni.
Amióta iskola létezik az a tanár-diák függőségi viszonyán alapul, amely elsősorban a pedagógus minősítő feladatkörében manifesztálódik. A tanár irányító, ellenőrző tevékenységet végez, másrészt a tanteremben vagy a tanórán a társadalmi normák közvetítője is. A diákoknak szükséges az önkormányzati jog gyakorlása, de a társadalom és iskola strukturális alapjait el kell fogadniuk. A művészképzőkben még nagyobb súlya van ennek az alá- fölérendeltségnek, hiszen a tanár a hallgatója egész életpályájának irányát is formálja majd azzal, hogy szinte egyszemélyben képes lehetőségeket, szerepeket, felkéréseket biztosítani növendékeinek. Ha a pedagógusok, az osztályfőnökök ezen hatalommal visszaélve manipulálják diákjaikat, akkor a diák autonómiájának a megsértői maguk a pedagógusok. A Tyll Attila-féle felajánlás – miszerint a blokád harcosainak felkéréseket kínált fel, nem más, mint a korrumpálás nyílt felvállalása. Visszataszító sötét világ ez. Gothár Péterek (a magyar Harvey Weinstein) visszaélései, Tylla kufárkodása, - ez az, amit Schilling Árpád úgy fogalmazott korábban: a bűn beivódott a falakba. Már nem szeretek színházba járni: a fiatal színészek harsányak, kiabálnak, gyakran nem lehet érteni, mit is mondanak, az érzelmek kifejezését a túljátszott gesztusok manírjaival helyettesítik. Egyet biztosan nem tanítottak meg nekik: az autonóm ember belső törvényeiből felépülő hitelességet.
Vidnyánszky (Vidróczki) a híres betyár
Hakuna Matata! Csak annyit jelent, Szép az élet itt lent (itt bent), Tiszta élvezet az SZFE, A bölcselet,
– milyen gyönyörű szó ez… Mert csak süldő malac volt még. Süldő malac voltam még. (Oroszlánkirály)
Mégis Ó, milyen szörnyű szó hallatszik az egyetem épületéből! S.O.S. segítség, stresszoldó, ingyenes pszichológus kéretik. ti. a forradalom sok izgalommal jár bizony.
Botrány vagy tragédia ez ott bévül? Nem tudom.
Még az átkosban népművelés szakot volt szerencsém elvégezni, tehát még a csúf pártállamiság idejéből hagyott itt az élet. Akkor azt tanultam a modern marxizmus és kulturális antropológia oktatóitól: nem a valami ellen, hanem a valamiért cselekvés a progresszió útja. De mi is történik a Vas utcai harcosok barikádjain, s azon túl magyar hon lágy lankái között? Az ellenzék egyetlen összetartó ereje az orbánozás, az O1G, a tolvajok, akasszuk fel őket, vasvillára hányjuk az összes bűnös fideszest,… köpök Rád, de adj ehhez minél több pénzt! Pénzt és még több pénzt. Mint a Tragédia prágai színében a könnyűvérű Kepler Borbála. Nem tudom visszafojtani egy eset idézetét: amikor Andrei Serban rendezte III. Richárd előadásán Alföldi Róbert alpári (20 perces) Orbán-paródiáján feszengtem, eközben kezemben tartottam a műsorismertető szórólapot, rajta színes betűkkel: az EMMI támogatásával megvalósuló projekt. Lám úgy, mint e mai közéleti performance.
De figyeljünk a segélykiáltásokra még egy pillanat erejéig. Úgy hallom, mintha Seattle polgárai nyöszörögnének ott bent néhányan, akik az autonóm övezetet elkerülni nem tudók szomorú népéhez tartoznak. A született lánglelkű magyar BLM néger hungarikumok fellegvárából halk szívverések hallhatók odabentről, akik talán még nem a mindent szabad elvkalapácsával kiklopfolt pléhszócsövek (amúgy dadogósan, bakizósan, ahogy a szóvivő kiáltotta – elfoglaljuk!)
Szín(lelés)művészeti birodalom ez: új követelményeik diktátumok, tárgyalási alapjuk a tűnés innen vagy seggbe rúglak, csak ha mindent teljesítesz, ha eltűnsz innen, akkor majd tárgyalhatunk. Ja, de akkor miről is? Diktátumok – a demokrácia lobogóján…. kizárást jelző szalagok…. – egy befogadó, nyitott közösség transzparensei. Pedig Vidnyánszkyék (most már Zsidnyánszky nevet kapta) csak teret kérnek a hagyományból építkező művészi irányzatok oktatásának is. De mi nem hiszünk az ígéretekben – mondják –, mert ő Vidnyánszky, a Vidróczki betyár. Persze egyébként nem vagyunk mi előítéletesek, csak átlátunk a szitán,… igaz kicsit homályosan.
Zsidnyánszky, Zsidnyánszky – szemem elé idézem az I. világháborút követő éveket, a numerus clausus törvény körüli korszakot, amely a zsidó egyetemi hallgatók megszégyenítéséről, nem egy esetben fizikai bántalmazásukról szólt, mert egy, az egyetemre jogot formáló polgárai "emberi tárgyakként" tekintettek rájuk.. Akkor is lelkes fiatalok őrizték a kapukat, és lelkesen kiabálták: ki vele, Zsidnyánszky. Igen, ezek az önérzetes fiatalok megtévesztésig hasonlítanak e múltbéli egyetem(faj)védő elődökre. Kirekeszteni minden másként gondolkodót, védeni mindazt, ami Brezsnyev tekintete előtt is megállta a helyét.
Úgy látom, elszaladt mellettem az idő… Szorongással töltenek el a hírek, események. Az Oscar-díj kisebbségi kvótája (numerus clausus), az agresszív indulatok térnyerése a világban, a szobordöntögetés, a múltat végképp eltörölni – programja, a személyiség, az egyéniség programozott felszámolása – a permanens forradalom jegyében. (Ja, tényleg ezt is az egyetemen tanultam – a bénultság, a „megáll az idő” éveiben). De nem, most zene hallik: megáll az idő, a földön néma álló csillagok (eljövendő celebek), s épül egy olyan világ, amelyet Swift is megírhatott volna, amikor minden kifejezés pont az ellenkezőjét jelenti, amikor, a szó poros, koszos függöny (mint az Ódry Színpad fekete, mocskos, fullasztó kárpitjai), a zsinórpadlás sötétjében színpadi zsinórokkal megkötözve az elrablott és meghurcolt, elhazudott kellék: a valóság.
Mint közismert a 20. századot három nagy eszmerendszer alakította: a fasizmus, a kommunizmus és a liberalizmus, két ideológia már megmutatta rémtetteit, a harmadik most formálja, alakítja önmagát, olyan vad, másokat megfélemlítő, másokat megalázó cselekvési stratégiával, amely a globalizmus (klímaváltozás, pandémia stb.), az etatizmus (világkormány) és uniformizmus (multikulturalizmus) erőltetésével egy szörnyű disztópiával készíti elő saját megvalósítását.
Behunyom a szemem. Szabadság, te szülj nekem rendet…. - József Attila népszerű soraira gondolok. Ha azonban kinyitom a szemem, akkor azt látom, ahogy a szabadság fantomja éppen most számolja fel a rendet, a közösségeket és az ember legszemélyesebb lényegét is. Ki fektette számunkra ezeket a pusztulásba vezető síneket, amelyeken most robog egyre szilajabban életünk fekete mozdonya?
Noam Harari
Kedves Bayer Zsolt!
Gondolatait, könyvajánlásait szívesen követem, hiszen mindig valami új nézőpont, érdekes szemlélet tárul elém ilyenkor. Gyorsan kivettem hát a könyvtárból Noah Harari 21 lecke a 21. százazdra című könyvét, amelyet több műsor keretében is közönsége figyelmébe ajánlott. Felkavaró ellenérzést váltott ki belőlem ez a kötet, amely nemcsak a szerzővel, de Önnel is vitára késztetett.
Hogy a mesterséges intelligencia, az algoritmusok veszélyes kihívást jelentenek a globális civilizációra, szinte közhelynek számít, a tömegtársadalom expresszvonata bármikor vakvágányra érkezhet, ezt nemcsak tudjuk, nap mint nap érzékeljük is. A jelentéktelenek is – ahogy a szerző nevez minket – tisztában vannak azzal, hogy a digitális diktatúra, gyilkos robotika rohamtempóban változtat a valaha ismert világok képletén. A liberalizmus e liberális összefoglalója – úgy éreztem – két vállra fektetett, no nem azért, mert meggyőzött, hanem azért, mert a racionalitásba csomagolva a maga érzelmileg elkötelezett, oktalan világnézeti okfejtésével padlóra kényszerített, miközben óva inti az emberiséget, nehogy érzelmi alapon ítélkezzen az őt körülvevő világról. S mi volt előbb a tyúk vagy a tojás, mi volt előbb az érdeklődés vagy a felfedezés? Az utóbbira könnyebb válaszolni. Ez esetben is a kötet szerzője is a saját érzelmi elkötelezettségébe bukik bele, amelyre felpakolja a maga argumentációs csomagjait, de elfelejt vitázni azokkal a jelenségekkel, amiket maga is felvázol, bár sok helyen egyoldalú, ezáltal sok esetben vitatható skicceket készít. Amikor egy gondolkodó ugyan bemutatja a globális térben egyeduralomra szert tevő liberális modell jelenlétét, de fejében csak ennek kikerülhetetlen elfogadása, illetve valami végtelen bárgyú cselekvési stratégia ajánlása szerepel, az számomra inkább a butasággal egyenértékű. Mert, ha valami rossz, akkor, ha sikerül, ha nem mégis a változtatás esélyeit is fel kéne vázolni, nem” hasznos” meditációs tréningeket ajánlani a 21. század emberének.
Érdemes lenne egy textológiában jártas szakembernek e tanulmányba elrejtett ideológiai meggyőzés módozatait feltárni itt. Hogyan rejtőzködik benne a bizonytalanság, hol sző hálót a mondatok közt a befolyásolás, hogyan kerül ki fontos és kikerülhetetlen korproblémákat ügyesen zárójelbe téve ezeket, például a Közel-Kelet tragédiája kapcsán. Azt állítja, hogy bonyolult történelmi összefüggéseket nem szabad egyszerű történetként láttatni. Asszad, Kadhafi és USA-ISIS konfliktusa évszázados és rendkívül bonyolult, ezért ne is próbáljuk megérteni. Ha a tudomány nem próbálta volna az összefüggéseket keresni a zűrzavarosnak tűnő jelenségekben, akkor soha nem létezne tudomány sem. Sajnos ez az egyszerű történet bár bonyolult, mégis érthető. Az ISIS nem keletkezett, hanem megalkották, az USA külpolitikáját mozgató erők a Közel-Keleten nem felszabadítók. A kötet egyik fundamentális tétele - a nemzetállamok korszerűtlensége nem ad választ globális kihívásokra. Hát bizony ez a tétel sem vitathatatlan. Hiszen éppen egy globális diktatúra van épülőben, ahol egy gazdasági és óriási haditechnikai fölénnyel (nukleáris arzenállal) rendelkező hatalom próbál elfeledkezni kisebb közösségek, nagyobb térségek érdekeiről (ld. a fejlődő országok folyamatos kifosztása). Ha ma a globális eseményeket vizsgáljuk a legfőbb kérdés mégis az, hogyan korlátozható a világban megmutatkozó elképesztő túlhatalom mindent és mindenkit beszippantó működése, hogyan szerezhetők vissza azok a jogok, amelyeket egy-egy testület 100 évvel ezelőtt megszerzett magának (FED), hogy saját érdekei mentén alakítsa a jövőt. Ezért a jövő, Harari sci-fije az én olvasatomban szörnyű, rémísztő és embertelen, és nem akarok meditálni és nem akarok individualitásomba menekülni, hanem véleményformáló ember akarok maradni ebben a világban. Tóth Szabolcs Töhötöm könyvismertetése logikus rendszerben rajzolja föl mindazt, amit jómagam inkább emocionális szinten felfogtam a tanulmánykötetet olvasván. Ajánlom figyelmükbe: https://azeletmegminden.hu/harari-es-az-oligarchak/
A kötet füljegyzetében szerepel: „Dr. Harari első könyve, a Sapiens az emberiség múltjával foglalkozott, azt vizsgálta, hogyan vált egy jelentéktelen majom a bolygó urává. A második, a Homo deus […] hogyan válhat az ember végül istenné.” Ebben a könyvében egy szép új világról ír, amely a jelentéktelenné váló emberről szól. Ez a liberálisok liberális utópiája (disztópiája).
Az én véleménybuborékom azonban másféle igazság mentén épült fel, s kedves Bayer úr inkább megmaradok benne. Lincoln 1860-as években írta ezt a negatív, de a történelem igazolta utópiát, s ennek szellemében keresem a világban fellelhető igazságot.
„A pénzhatalom a béke idején élősködik a nemzeten, háborús időben összeesküszik ellene. Despotikusabb, mint a monarchia, arcátlanabb, mint az autokrácia, és önzőbb, mint a bürokrácia. Olyan válság közeledtét látom a közeljövőben, amely megbénít, és arra kényszerít, hogy remegjek hazám biztonságáért. A korporációk kerülnek hatalomra és a korrupció korszaka köszönt ránk. A pénzhatalom arra törekszik, hogy fenntartsa uralmát, kihasználva az emberek előítéleteit, egészen addig, amíg a gazdagság néhány kézben halmozódik fel, és a köztársaság elpusztul.”
Ezért olvasom inkább Noah helyett Noam Chomskyt, Udo Ulfkotte, Roger Scruton stb. írásait, mert világunk rejtett és valóságos arcát tárják elénk.
Hamisított históriánk
Március 15. Nemzeti ünnepünk. Katartikus kollektív emlék, mert tragikus, mégis felemelő. Szép eszményeink temetője. Talán itt tört kerékbe minden. Az osztrák udvar hatalmát féltő karma, az orosz cár hódításra éhes „uszulása”, s a csalás, intrika, cselvetések…
„S a vész kitört, Vérfagylaló keze emberfejekkel labdázott az égre, emberszívek dúltak lábai.” – Vörösmarty a kétségbeesett, háborgó költő látta így a szabadságharcot. Az erdélyi polgárháborúnak nevezett hónapok, amelyek magyar népirtásba torkolltak. Ki tud róla? Ki beszél róla? Ha beszélnek, hazudnak. 40 ezer román halott. A számot még román történészek is hamis, nem dokumentált adatnak tartják, talán eszközként a mesterségesen gerjesztett gyűlölet lángjának őrzésére. A háború már a 19. században sem volt lovagi harci játék, de mindenki számára egyértelmű volt, hogy mindkét oldal emberáldozatokkal fizet céljaik elérése érdekében. Milyen célok ezek? A magyarok a dinasztikus, abszolutisztikus - nemzeti és tegyük hozzá, hogy céljait tekintve a nemzetiségi – érdekeket sértő kormányzás ellen is - rántották ki kardjukat. Csak valóban későn kínáltak egyezséget a román lakosságnak. A harc azonban elkezdődött, s mindkét oldalon születtek e csatákban áldozatok és ítéletek is. De nem volt felkoncolás, nem volt gyermekgyilkosság, nem volt, nem volt…. Az osztrákok álhírekkel is izzították a gyűlöletet az oláh parasztok és polgárok soraiban. S a vész kitört… A magyarokat ért kegyetlenség nem ismert határokat, Madách Imre nővérét, annak második férjét Mankóbüki Balogh Károly őrnagyot és annak 15 éves kisfiát brutális kegyetlenséggel felkoncolják, maradványaikat a disznókkal etették meg. És a felsorolhatatlan szenvedés…1849 januárjában Axente Sever, Avram Iancu prefektusa, bevonult a fegyvertelen, védtelen Nagyenyedre, feldúlta a várost és mintegy 900 embert, asszonyokat, gyermekeket válogatott kegyetlenségek közepette lemészárolt. Aztán Hariba, Nagylak, Jára, Borosbenedek következett, ahol a román felkelők újabb magyarellenes mészárlásokat végeztek. .. Soroljam? Felesleges. De miért is ezt írom le, nemzeti ünnepünkön? Miért nem úgy, mint 170 évig? Szégyenkezve mások bűneiért, amit ellenünk mások elkövettek. Miért nem polkorrekt módon, illemtudóan elhallgatva, hogy ne fájjon a múlt, hogy ne emlékezzünk e magyar holokausztra, amely más összefüggésben etnikai tisztogatásként igen sikeresnek bizonyult. Aradi hőseinek emlékműve most politikai viták kereszttüzében, de áll a népirtó Avram Jancu szobra, s a történelemhamisítás sikere letaglóz.
A történelem tanulságát a hazugság födi el. A tanulság elmaradt, s a történelem ismétlődik azóta is: 1918, 1944…s ki tudja. Egyre távolabb a szavaktól élünk. Nincs szó, amely kimondani tudná az igazságot. Ezért az ősök szava visszahangozzék, ahogy őrzi kőbe vésve az ompolygyepűi romos obelix : PAX (BÉKE).