MET Filmklub 2016/2017. 11. évad

2016.09.27 11:51

Marginalizáció és szocializáció a filmvásznon

Minden hónap harmadik szerdáján 6 órakor a MET Fő utcai templomában tartjuk vetítéseinket, ahová minden érdeklődőt szeretettel várunk. A filmek ingyenesen megtekinthetők. Minden alkalommal a filmek után elemző beszélgetéseket tartunk, ahol minden érdeklődő véleményére kíváncsi közösségre lelhet.

  1.  Leos Carax: Pont-Neuf szerelmesei; francia film, 1991.

Kultuszfilmnek mondják, a hajléktalnság sivár realitása a romantikára szomjazó lélek  igényeihez idomul. A gondolat az életfilozófia sablonjai között formálódik felülmúlhatatlan élménnyé ebben a filmben.

 

  1. Agnes Varda:Sem fedél, sem törvény;francia film, 1985.

Olyan fikció ez a film, amely a dokumentumfilm eszköztárával éles vonalvezetéssel láthatóvá teszi a kisodródás és a vele összefonódó előítéletek elhomályosult kontúrjait.

 

  1.  Jerry Schatzberg: Madárijesztő; amerikai film, 1973.

“Először olyan, mint egy road movie, hiperrealista kisemberekkel. A karakterek kibontakozásával szép lassan becsoszog a vászonra a dráma, ironikus, sőt kissé szatirikus képet festve a szereplők köré.”

 

  1. Moldova Ágnes: "Gabi és Pujesz"; dokumentumfilm, 2004.

 

Moldova Ágnes filmje a szenvedélybetegségekről született, „a reszocializáció sikere nem csupán a segítőkön, hanem a gyógyulásra elszánt betegek együttműködésén, hitén is múlik. A kitartó, motivált szenvedélybeteg képessé válik arra, hogy újraépítse az életét.”

 

  1. Thomas Vinterberg: A vadászat; dán film, 2012.

A film a bűn és ártatlanság mellett az igazság és hazugság, az emberi idill mögött izzó ördögi játszmák örvényét tárja a néző elé úgy, hogy a közönségnek is értelmeznie kell saját előítéleteit.

 

  1.  Dennis Gansel: Hullám;  német film, 2008.

Egy gimnáziumban az önkényuralom témájának feldolgozásához a tanár egy kísérletet szervez, hogy a diákok saját bőrükön tapasztalják meg az önkény működési mechanizmusát. Az iskola falai között életre kel a fasizmus.

 

  1.  Tony Kaye: Mintatanár; amerikai film, 2011.

„- Lupe! Lélekölő ez az élet! A sok feszültség, fegyelmezés, a sok felfüggesztés, az értekezletek, az állandó variálások, az üres fejű szülők, a gonosz kölykeik. Ők a hulladék, Lupe. Megölik a lelkemet… – fakad ki az egyik tanár, aki felmond”. A mintatanár azonban nem ilyen: értékhordozó és értékközvetítő egy értékétől megfosztott világban.

 

  1.  Tony Richardson: A hosszútávfutó magányossága; angol film, 1962.

 

„A  hosszútávfutó magányossága örökre világelső marad a lázadás filmtörténetében. A meg nem alkuvás feledhetetlen balladája ez a film.

A második világháborút követő „realista” irányzatoknak, az úgynevezett free cinemának gyökerei a háborút követő társadalmi krízisben, az átalakulásra való igényben rejlenek.

 

  1.   Laurent Cantet: Az osztály; francia film, 2009.

Egy külvárosi iskola osztályának különféle nemzetiségű tanulói mind hátrányos helyzetű családból származnak. A különleges hangulatú pszeudo-dokumentumfilm, azt szemlélteti,  hogy milyen kihívásokkal kell nap mint nap szembenézniük azoknak a tanároknak, akik hasonló intézményekben dolgoznak.

        10. Ilmar Raag: Az osztály; észt film, 2007.